Pick-Up Service – dina förpackningar hämtas hemma

Pick-Up Service – dina förpackningar hämtas hemma

Så fungerar vår tjänst för hushållnära hämtning

Pick-Up Service – dina förpackningar hämtas hemma

Vår tjänst gör det möjligt för privatpersoner i hela Sverige att få förpackningar av papper, plast och metall hämtade hemma vid dörren. En servicenivå och tjänst som vi är ensamma om att erbjuda. Om du inte redan har insamling av förpackningar i fastigheten där du bor är Pick-Up Service något för dig!

Så fungerar vår Pick-Up Service

  1. Anslut dig till tjänsten genom att fylla i formuläret under fliken Bli kund.

  2. Ett startkit skickas hem till dig innehållande källsorteringskassar, insatspåsar och sorteringsguide.

  3. Placera källsorteringskassarna i hemmet, sätt i en insatspåse i varje och börja fyll med dina tomma och torra förpackningar av papper, plast och metall.

  1. När insatspåsarna är fulla bokar du upphämtning av dessa och sätter i nya påsar i källsorteringskassarna.

  2. Tjänsten är kostnadsfri och utan bindningstid.

Så här bokar du hämtning

När insatspåsarna* är fyllda med tomma, torra och tillplattade förpackningar är det dags för dig att boka hämtning. Det gör du i tre enkla steg.

  1. Boka direkt via vår hemsida genom att klicka på ”Beställ hämtning” högst upp till höger. Det går också bra att skicka e-post till pickupservice@tmr.se eller ringa 08-684 477 65.

  2. Bekräftelse skickas via e-post med datum och tid när hämtning sker. Dag och tid för upphämtning beror på de lokala förutsättningarna men som kund får du alltid en bekräftelse innan transportören kommer. Ibland kan bekräftelsen dröja något eftersom vi är i full gång att synka transporterna men så snart vi bokat in dig hör vi av oss.

  1. Hämtning sker under vardagar. Bor du i villa placerar du de förslutna insatspåsarna utanför ytterdörren och du behöver inte vara hemma. Bor du i lägenhet behöver du vara hemma vid hämtning, eftersom insatspåsarna inte får placeras i trapphus eller på gatan.

  2. Vi hämtar minst tre och max sex insatspåsar vid varje hämtningstillfälle.

* Våra insatspåsar är utformade för att tillgodose en genomsnittsfamiljs behov av månatlig förpackningsinsamling. Vid mer frekvent behov löser vi givetvis detta, hämtning kan ske veckovis för den som önskar. Kontakta oss om fler insatspåsar behövs. Inga andra påsar eller säckar än bifogade insatspåsar tas med.

Behöver du fler insatspåsar?

Vid varje bokad upphämtning av fyllda insatspåsar skickar vi automatiskt ut nya insatspåsar. Skulle du ändå behöva fler så beställer du dessa genom att skicka e-post till pickupservice@tmr.se eller genom att ringa till oss på 08-684 477 65. Källsorteringskassarna du får i ditt startkit behåller du för fortsatt användning.

Hur sorterar jag rätt?

När vi skickar ut ditt startkit får du med en folder innehållande en sorteringsguide där du kan läsa och få vägledning i hur du sorterar och hanterar förpackningarna på rätt sätt.
Några av de viktigaste punkterna att tänka på:

Endast tomma och torra förpackningar av plast,
papper och metall hör hemma i källsorteringskassarna

Vik ihop, platta till och komprimera vartefter

Nej tack till avfall, såsom blöjor eller matrester

Nej tack till farligt avfall

Vanliga frågor

Här har vi samlat svar på de vanligaste frågorna. Vi rekommenderar även att läsa igenom våra allmänna villkor för användning av tjänsten Pick-Up Service. Saknar du svar på någon fråga är du välkommen att kontakta oss via e-post pickupservice@tmr.se eller telefon 08-684 477 60.

Hur ansluter jag mig till tjänsten om jag inte har BankID?

Har du inget BankID kan du inte ansluta dig via formuläret på vår hemsida. Men det går bra att mejla pickupservice@tmr.se eller ringa oss på 08-684 477 60 så registrerar vi dig manuellt.

Hur stora är källsorteringskassarna och hur mycket rymmer dem?

Källsorteringskassen (ytterkassen) är 310 x 310 x 440 mm. I den sätter du en insatspåse som rymmer upp till 70 liter.

Är tjänsten kostnadsfri och vad innehåller ett startkit?

Ja, tjänsten är kostnadsfri. I vårt startkit som ingår när du tecknar avtal får du:

  • 3 källsorteringskassar – en per förpackningsslag
  • 10 insatspåsar
  • 1 folder med information
  • 1 sorteringsguide
Hur bokar jag hämtning och behöver jag vara hemma när hämtning sker?

Det lättaste sättet att boka hämtning är att fylla i formuläret som du hittar i menyn till höger direkt på hemsidan. Självklart går det också bra att boka hämtning genom att skicka e-post till pickupservice@tmr.se eller ringa oss på 08-684 477 60.

Bor du i villahushåll behöver du inte vara hemma när hämtning sker. Bor du i lägenhet behöver du däremot vara hemma eftersom insatspåsarna inte får placeras i trapphus eller ute på gatan. När chauffören är utanför din bostad blir du uppringd och hämtning kan ske.

Hur långt efter bokning kommer ni och hämtar förpackningarna?

I storstadsområden sker hämtning normalt 1-2 dagar efter bokningstillfället. I övriga delar av Sverige sker hämtning inom 2–5 dagar efter bokningstillfället, beroende på de lokala förutsättningarna. Då får alltid ett bekräftelsemail med förväntad dag för upphämtning så snart din bokning är registrerad.

Vad behöver jag förbereda inför hämtning?

Vid hämtning ska förpackningarna vara sorterade enligt sorteringsguide i insatspåsarna vi tillhandahåller och ska förslutas ordentligt. Insatspåsarna måste vara hela och endast innehålla de anvisade materialslagen.

Hur mycket kan ni hämta vid ett och samma tillfälle?

Vi hämtar som minst 3 och som mest 6 stycken insatspåsar från ditt hushåll vid ett och samma tillfälle.

Hur gör jag om jag har större förpackningar som ej ryms i påsarna?

Hör av dig till oss så kan vi anvisa plats där de kan lämnas eller så hämtar vi upp förpackningarna om det passar bättre.

Det går också bra att vika ihop dem och stoppa ned i insatspåsarna. Var inte orolig om påsarna tar slut – vi skickar nya.

Kontaktuppgifter: pickupservice@tmr.se eller ring oss på 08-684 477 60.

Hur säger jag upp mitt abonnemang?

Du säger upp ditt abonnemang genom att skicka e-post till pickupservice@tmr.se eller ringa oss på
08-684 477 60.

Hur beställer jag fler insatspåsar?

Du får automatiskt nya insatspåsar skickade till dig när du bokar hämtning.

Önskar du ändå fler kan du skicka e-post till pickupservice@tmr.se eller ringa oss på 08-684 477 60. Källsorteringskassarna som du får i vårt startkit behåller du för fortsatt användning.

Jag flyttar och får ny adress, hur anmäler jag det?

Ska du flytta och få ny adress kontaktar du oss och anger din nya adress så uppdaterar vi dina uppgifter i våra system.

Varför behöver vi ditt personnummer?

Vi stämmer av registret mot folkbokföringen och endast en abonnent i varje hushåll kan ha tjänsten samtidigt.

Tjänsten är avgiftsfri för abonnent så länge villkoren uppfylls. Det ett avtal mellan oss och våra abonnenter. I villkoren ingår bland annat att vi endast hämtar tömda, använda förpackningar. Om annat tex avfall läggs i insatspåsarna och vi får kostnader för detta kan abonnenten påföras en kostnad för detta.

Det saknas fast vägförbindelse där jag bor, kan jag använda tjänsten?

Om du är boende på ö eller annan plats där fast vägförbindelse saknas till din tomtgräns kan vi tyvärr inte erbjuda denna tjänst.

Kontakta oss genom att skicka e-post till pickupservice@tmr.se eller ringa oss på 08-684 477 60 vid ytterligare frågor kring detta.

Hur säkerställs att materialet som samlas in återvinns och inte dumpas?

TMR har högt ställda krav på samarbetspartners där uppdraget för Pick-Up Service är upphämtning och avlämning av kollin (innehållande källsorterade förpackningar) vid anvisade punkter.

I praktiken behöver båda aktiviteterna registreras av transportören. Antalet avhämtade kollin registreras hos oss och vid inleverans till terminal ska dessa kvitteras. En klarrapport per uppdrag utgör underlag för att uppdraget är utfört enligt avtal, där rapporten av antal kollin bifogas som följesedel vid fjärrtransporten från terminal.

TMR stämmer av antal mottagna kollin mot antal bokningar där eventuella differenser undersöks.

Vad händer med mina plastförpackningar?

Alla plastförpackningar vi samlar in skickas till en sorteringsanläggning i Sverige, där de sorteras efter vilken typ av plast de består av. De typer som kan materialåtervinnas klipps ned och blir tvättade för att sedan skickas till samarbetspartners inom EU för att bli nya plastprodukter. Genom vårt kvalitetsarbete, säkerställer vi att materialen tas om hand på rätt sätt. Detta utförs bland annat genom regelbundna revisioner så materialflöden kontinuerligt kan spåras. De plastförpackningar som kommer till sorteringen som inte kan materialåtervinnas till nya produkter eller förpackningar går till energiutvinning i Sverige.⁠

För att råda bot på det senare bygger vi en egen plaståtervinningsanläggning i Ängelholm som kommer att bidra till att öka materialåtervinningen av plastförpackningar i Sverige. Det innebär att fler plastförpackningar som källsorteras i vårt insamlingssystem också kommer att kunna materialåtervinnas i Sverige.